Pilistveren ystävyysseurakunnalle 500 euroa kuukaudessa

Pälkäneen seurakunta avustaa virolaista Pilitsveren ystävyysseurakuntaa 500 eurolla kuukaudessa. Vuodesta 2013 alkaen avustus on ollut 400 euroa kuukaudessa. Summa on käytetty seurakunnan nuorisotoimintaan ja papin palkkaamiseen.
Kymmenen vuotta sitten 400 euroa oli minimipalkka Virossa. Rahan arvo on kuitenkin muuttunut, ja nykyisin hintataso Virossa on lähes sama kuin Suomessa.

Pälkäneen seurakunta ei ole tänä vuonna avustanut Pilistveren seurakuntaa, koska kirkkoherra Herman Kalmus siirtyi muihin tehtäviin. Elokuussa ystävyysseurakuntavastuuryhmä vieraili Virossa ja kävi neuvotteluita sikäläisen kirkkoneuvoston kanssa.
Pilistveren seurakunta on ollut Pälkäneen ystävyysseurakunta Viron itsenäistymisestä alkaen. Ystävyysseurakunnan avustamiseen varaudutaan talousarviossa, vaikka tähän saakka avustus on saatu kerättyä kolehdein, lahjoituksin ja arpajaisvoitoin.

2023-10-10 23:38:32.0