Hautajaiset

Hautajaisia järjestävää pyydetään ottamaan yhteyttä kirkkoherranvirastoon p. 040 712 0560

Kirkkoherranvirasto auttaa sinua siunaustilaisuuden, hautajaisten ja muiden kuolemaan liittyvien käytännön asioiden järjestelyissä.

Tältä sivulta löydät myös linkkejä muihin hautajaisia koskeviin ohjeisiin. Varmista aina kirkkoherranvirastosta Pälkäneen seurakunnan omat ohjeet hautaukseen liittyvissä asioissa.

Hautapaikka- ja hautaamismaksut

Hautauslupa

Hautaaminen edellyttää hautauslupaa.

Kun ihminen kuolee sairaalassa tai muussa laitoksessa, omaiset saavat hautausluvan hoitohenkilökunnalta. Yleensä sairaala, hoitolaitos tai muu vastaava lähettää hautausluvan suoraan vainajan kotikunnan seurakuntaan.

Kotona tapahtuneen kuoleman selvittäminen hautausluvan saamiseksi käynnistyy yhteydenotolla terveyskeskukseen. Jos kuolema tapahtuu tapaturmaisesti, poliisi ottaa yhteyden omaisiin ja tarvittaessa opastaa järjestelyissä.

Tapaturmatilanteissa poliisi vastaa vainajan kuljetuksesta, muissa tapauksissa omaiset voivat sopia siitä hautaustoimiston kanssa.

Oranssit päiväliljat kukkivat Luopioisten kirkon kiviaidan vieressä.

Läheisen kuolema on syvä ja voimakas kokemus. Kuolema on aina yllättävä - odotettunakin. Hautajaisjärjestelyissä noudatetaan vainajan tahtoa.

Hautajaisjärjestelyt

Hautajaisten suunnittelussa ja toteutuksessa seurakunnan työntekijät ovat apuna. Voit olla yhteydessä oman seurakunnan kirkkoherranvirastoon, päivystävään pappiin tai hautaustoimistoon. Siunaustilaisuus ja muistotilaisuus tarjoavat läheisille mahdollisuuden yhteiseen surutyöhön.

Hautaan siunaaminen

Ylösnousemus tuo toivoa kuoleman hetkeen. Jeesuksen sovitustyön ja ylösnousemuksen kautta meillekin on valmistettu sija taivaan kodissa.

Hautaan siunaamisen merkitys

Suru on luonnollinen tapa kohdata menetys. Samalla myös oman elämän rajallisuus tulee vastaan. Hautajaiset on omaisille tärkeä hetki suremiseen ja keskinäiseen lohdutukseen.

Omaisen tunteet ja surutyö