Ristiäiset eli kastejuhla

Kaste on Pienen ensimmäinen juhla, ja se kokoaa yhteen omaiset, kummit, sukulaiset ja perheen ystävät. Jokainen lapsi on juhlan arvoinen. Yhdessä voidaan iloita ja voidaan hiljentyä syntymän ihmeen äärelle, joskus myös pohtimaan elämän monimutkaisuutta ja vaikeutta. Tietoa kastamisen merkityksestä saat esimerkiksi kaste.fi sivustoltaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Pälkäneellä lapsen synnyttyä vanhemmat saavat kotiinsa rekisteröinti-ilmoituksen ja kummeja koskevan lomakkeen. Lomakkeisiin vanhemmat merkitsevät lapsen ja tulevien kummien tiedot.

Ristiäisten järjestelyistä sopiakseen vanhemmat ottavat yhteyttä kirkkoherranvirastoon. Ennen kastetilaisuutta pappi keskustelee vanhempien kanssa kasteeseen liittyvistä käytännön järjestelyistä. Pääsääntöisesti pappi vierailee perheen kotona.

Digi ja väestövirasto ohjeistaa, että lapsen nimet ja äidinkieli tulee ilmoittaa heille  kolmen kuukauden kuluessa lapsen syntymästä.

Kastepaikka

Kastepaikka voi olla koti, kirkko tai joku muu seurakunnan tiloista. Kaste voi myös olla osa ehtoollisjumalanpalvelusta, jolloin kasteen merkitys seurakunnan yhteyteen liittämisenä tulee kauniisti esiin.

Kasteen jälkeen rukoillaan seuraavana sunnuntaina jumalanpalveluksessa kasteun lapsen ja perheen puolesta jumalanpalveluksessa ja kiinnitetään Pälkäneen kirkon kastepuuhun kirjailtu kastelehti. Kerran vuodessa kutsutaan vuoden aikana kastetut lapset perheineen pehekirkkoon, jolloin kastelehden saa muistoksi.

Kaksi hämmästynyttä pikkupoikaa pitelevät vauvaa. Vauva on puettu kastemekkoon.

Kummius on luottamustehtävä. Vanhemmat valitsevat lapselleen kummeiksi tärkeät aikuiset. Jokainen löytää oman tapansa olla kummi. Kastetulla lapsella tulee olla vähintään yksi kirkkoon kuuluva kummi.

Kummien valinta ja tehtävät

Ristiäiset voidaan järjestää kirkossa, kotona tai muussa sopivassa paikassa. Lapsen tai aikuisen voi kastaa myös jumalanpalveluksen yhteydessä. Papin kanssa käydään ennen ristiäisiä kastekeskustelu, jonka aikana sovitaan ristiäisiin liittyvistä asioista. Seurakunnat varmistavat lapsen nimen laillisuuden, joten nimi tulee ilmoittaa seurakunnalle hyvissa ajoin, esimerkiksi juuri kastekeskustelun yhteydessä.

Ristiäisten järjestäminen

Kastetilaisuuden kulku vaihtelee sen mukaan, minkä ikäinen kastettava on. Usein kaste tapahtuu muutaman kuukauden kuluessa lapsen syntymästä. Kasteessa lapsi liitetään nimeltä kutsuen kristilliseen uskoon ja seurakunnan jäseneksi.

Ristiäisten kulku

Lapsikaste on luterilaisessa kirkossa tavallisin tapa liittyä kirkon jäseneksi, mutta kasteelle voit tulla minkä ikäisenä tahansa.

Luterilainen kirkko kastaa kaikenikäisiä