Virkatodistus

Virkatodistus tarvitaan esim. perunkirjoitusta tai pankkia varten hoidettaessa kuolleen henkilön raha-asioita. Passia ja ajokorttia varten ei enää nykyisin tarvita virkatodistusta.

1.1.2020 alkaen virkatodistus ja sukuselvitys tilataan Tampereen aluekeskusrekisteristä.

Suosittelemme tilaamaan virkatodistuksen ja sukuselvityksen sähköisellä lomakkeella :

Sekä yksityishenkilöiden että yritysten / yhteisöjen virkatodistukset täältä

Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Yksityishenkilö tarvitsee tunnistautumiseen verkkopankkitunnukset tai mobiliivarmenteen. Yritys-/ Yhteisökäyttäjät tarvitsevat organisaatiolta valtuutuksen, joka tehdään suomi.fi-palvelussa.

Mikäli tilaaminen sähköisen palvelun kautta ei ole mahdollista, voit ottaa yhteyttä Tampereen aluekeksusrekisteriin puhelimitse ma-pe klo 9.00–15.00 puh. 03  2190 700.

Kaikki Tampereen aluekeskusrekisterin yhteystiedot löydät Yhteystiedot - Tampereen aluekeskusrekisteri (akrtampere.fi)

Virkatodistuksia on eri tyyppisiä

Virkatodistuksen antaminen edellyttää aina hyväksyttyä käyttötarkoitusta, kuten perunkirjoitusta, perinnönjakoa tai pankkia varten hoidettaessa kuolleen henkilön raha-asioita. Virkatodistuksen sisältö riippuu käyttötarkoituksesta.

• Henkilökohtaiset tiedot sisältävä virkatodistus eli ns. elää-todistus
  • Vanhempien ja lasten tiedot sisältävä virkatodistus.
  • Sukuselvitysmuotoinen virkatodistus, joka on tietosisällöltään laaja
  • Kuolleesta henkilöstä tarvitaan perunkirjoitusta varten sukuselvitysmuotoon laadittu virkatodistus, johon merkitään henkilön tietojen lisäksi puoliso ja lapset sekä muuttotiedot.

Sukuselvitykset perunkirjoitusta varten saa yhdellä tilauksella

Monissa tapauksissa on mahdollista tilata valtakunnallinen sukuselvitys, joka kattaa vainajan tiedot 15 ikävuodesta alkaen.

• Vainajan koko muuttohistoria näkyy yhdellä todistuksella. Tampereen aluekeskusrekisterissä laaditaan tällainen valtakunnallinen sukuselvitys Suomen kaikkien ev.-lut. seurakuntien osalta silloin, kun vainaja on ollut kuollessaan Tampereen aluekeskusrekisteriin kuuluvan seurakunnan jäsen. Samoin näin toimitaan niissä tapauksissa, joissa vainaja on ennen siirtymistään muuhun rekisteriin viimeksi kuulunut jäsenenä seurakuntaan, joka on mukana Tampereen aluekeskusrekisterissä.
  •  Muissa tapauksissa sukuselvitys on pyydettävä erikseen jokaisen seurakunnan osalta, joihin vainaja on eläessään kuulunut 15 ikävuodesta alkaen.
  • Suosittelemme tilaamaan sukuselvityksen valtakunnallisen tilauspalvelun kautta osoitteessa tilaavirkatodistus.fi (tai bestallambetsbevis.fi)
  • Palvelu on yksityishenkilöille. Tunnistautumiseen tarvitaan pankkitunnukset tai mobiilivarmenne. Palvelua voivat käyttää täysi-ikäiset, joilla on kotikunta Suomessa, ja sitä voi käyttää suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi.

Sukututkimus

Sukututkimus on sukulaisuussuhteiden selvittämistä ja henkilöhistoriallista tutkimusta. Sukututkimuksen tärkeimpiä tietolähteitä ovat seurakuntien kirkonkirjat. Valtaosa seurakunnista on antanut yli sata vuotta vanhat kirkonkirjansa Kansallisarkiston säilytettäväksi.

Sukututkimus on eri asia kuin sukuselvitys, joka tarvitaan esim. perunkirjoitukseen. Lisätietoja sukututkimuksesta löydät Tampereen aluekeskusrekisterin nettisivuilta [linkki akr:n sukututkimussivulle https://www.akrtampere.fi/sivustot/tampereen_aluekeskusrekisteri/sukututkimus].

Tiedot sukututkimukseen tulee tilata kirjallisesti joko

• tilauslomakkeella [linkki akr:n nettisivun tilauslomakkeeseen https://www.akrtampere.fi/sivustot/tampereen_aluekeskusrekisteri/sukututkimus/sukututkimustilaus] tai
  • vapaamuotoisella kirjeellä os. Tampereen aluekeskusrekisteri, PL 226, 33101 Tampere.

Tietoja luovutetaan ainoastaan kirjallisesti. Sukututkimus on maksullista, hinnasto [linkki evl.fi –sivuston hinnastoon https://evl.fi/tietoa-kirkosta/tilaa-virkatodistus/virkatodistushinnasto].

Sukututkimusta voi tulla tekemään itse Pälkäneen Pappilaan sopimuksen mukaan. Sukututkijan käytettävissä on mikrofilmit ja lukulaite. Sukututkimusajan voi varata kirkkoherranvirastosta p. 040 712 0560 viraston aukioloaikoina tai sähköpostilla palkane.srk@evl.fi.

Sukuselvitykset sukututkimusta varten tilataan Tampereen aluekeskusrekisteristä Sukututkimus - Tampereen aluekeskusrekisteri (akrtampere.fi) .