Välitetään toisistamme

Millainen olisikaan maailma, jossa jokainen noudattaisi Jeesuksen opettamaa Kultaista sääntöä: ”Tehkää siis ihmisille kaikkea sitä, mitä toivoisitte heidän tekevän teille.” Matt. 7:12 UT 2020 mukaan.

Pohjimmiltaan jokainen ihminen haluaa tulla rakastetuksi ja hyväksytyksi sellaisena kuin on. Jokainen kaipaa ystävällistä, arvostavaa ja oikeudenmukaista kohtelua.
Kukaan ei kai tahdo joutua pelkäämään toisia, tulla satutetuksi, ei fyysisesti eikä henkisesti.
Maailmassa, jossa Kultainen sääntö toteutuisi, kaikki pääsisivät leikkeihin ja yhteisöihin mukaan. Isommat koululaiset kantaisivat pienempien reppuja, eivätkä heittäisi toisten pipoja ojaan tai tönisi tieltään syrjään. Ihmiset hymyilisivät enemmän, kiittäisivät, kehuisivat, kannustaisivat ja rohkaisisivat toisiaan. Toisilta kysyttäisiin, mitä heille kuuluu ja vastausta jaksettaisiin kuunnella. Uskallettaisiin pyytää ja tarjota apua. Ruokaa ja muuta hyvinvointia jaettaisiin niin, että kaikille kaikkialla riittäisi tarpeeksi.
Visiomassani maailmassa kaikilla olisi turvallista ja onnellista elää, kasvaa, tehdä työtä ja toteuttaa itseään.
Kultaisen säännön maailmassa ei tarvitsisi järjestää Yhteisvastuukeräystä.
Tässä ajassa visioimani maailma on vielä aika kaukana, mutta jos emme pysty tai edes halua kuvitella ja tavoitella parempaa huomista, emme voi sellaista saavuttaakaan. Entä jos hymymme, antamamme euro keräykseen, kannustavat sanamme tai auttamaan ojentunut kätemme olisi jollekin lähimmäisellemme päivän pelastus ja se pieni puro, josta syntyisi hyvien tekojen meri. Silloin ehkä maailma muuttuisi hivenen paremmaksi paikaksi, pisara kerrallaan.
Tämän vuoden Yhteisvastuukeräys, Välittämisen kansanliike, haluaa katkaista nuorten väkivallan kierteen. Sekä uhri että tekijä tarvitsevat apua, tukea ja mahdollisuuden oppia uusia ratkaisumalleja konfliktitilanteissa. Ulkomaisena keräyskohteena on kriisialueiden nuorten koulunkäynnin turvaaminen. Lapsilla ja nuorilla elämä on tänään, tässä ja nyt. Me aikuiset emme saa odottaa ja sulkea silmiämme vaan meidän on vaikutettava, puututtava ja toimittava. Yksi vaikuttava tapa on lahjoittaa Yhteisvastuukeräyksen kautta Aseman Lapset ry:n ja Kirkon Ulkomaanavun toimintaan.
Tehdään yhdessä toisille se, mitä tahtoisimme itsellemme tehtävän. Siinä Jumala meitä auttakoon ja johdattakoon.

Siunattua talvea toivottaa
Päivi Giren, diakoni, Pälkäneen seurakunta