Seurakunta osallistuu sähkönsäästötalkoisiin

Pälkäneen seurakunta säästää tulevana talvena sähköä vähentämällä kiinteistöjen lämmitystä ja ulkovalaistusta

Onkkaalassa jumalanpalvelukset siirtyvät joulun jälkeen siunauskappeliin ja seurakuntatalolle. Pälkäneen kirkko asetetaan peruslämmölle kiirastorstaihin saakka. Myös Seitsyen leirikeskuksen lämmitys pienennetään minimiin syyslomien ja hiihtolomien väliseksi ajaksi. Leirikeskuksen sähkökulu on 11 000 €.

Pälkäneen kirkossa on sähköllä toimiva lattialämmitys, joka nielee  tuntuvasti energiaa talvipakkasilla. Arvoitu vuoden sähkölasku kirkossa on 34 759 €. ( v 2021 28 658€)

Luopioisten kirkko lämpenee vielä öljyllä. Kasvavaan energialaskuun varauduttiin tilaamalla tulevan talven lämmitysöljyt jo keväällä. Suunniteltu siirtymä hiilineutraaliin energiaan on viivästynyt suunnittelijan vaihtumisen vuoksi. Luopioisten kirkon polttoöljykustannus 19 300€.  Toinen öljyllä lämpiävä kiinteistö on Onkkaaalan seurakuntatalo, jonka öljynkulu on 23 000 €. Seurakuntatalosta ollaan luopumassa lähivuosina.

Kirkkoneuvosto jäi vielä kokouksessaan valmistelemaan sähköllä lämpiävän Luopioisten seurakuntakeskuksen säästötoimenpiteitä. Seurakuntakeskuksen sähkölaskun arvioidaan olevan  19 000€, kun vuonna 2021 se oli 16 000€.

Talven sähkölasku ei uhkaa seurakunnan taloutta, sillä se on kilpailuttanut sähkösopimuksensa. Sähköstä maksetaan 6,4 senttiä kilowattitunnilta.  Seurakunnan sähkölaskut siirtoineen ja veroineen on arvoitu vuonna 2023 olevan ilman säästötoimenpiteitä noin 95 000 €.

Seurakunta on mukana sähkönsäästötalkoissa, koska talvipakkasilla sähköstä uhkaa tulla pulaa ja sähkönjakelua joudutaan säännöstelemään. Koko Eurooppa kärsii sähköpulasta ja voimakkaasti heilahtelevista hinnoista Ukrainan sodan ja Venäjä-pakotteiden vuoksi.

2022-10-11 11:23:56.0