Seurakunta haluaa säilyttää kaksi liittymää hautausmaan parkkipaikalle

Pälkäneen seurakunta haluaisi säilyttää Tommolan kappelin liikennejärjestelyt ennallaan, kun Onkkaalantietä kunnostetaan ensi vuonna. Alustavassa suunnitelmassa ehdotetaan, että kappelin kohdalla oleva liittymä poistetaan ja autot kulkisivat Nuormaantien kohdalla olevan eteläisemmän liittymän kautta.

Kirkkoneuvosto puolustaa nykyistä kahden liittymän käytäntöä, joka perustuu viidenkymmenen vuoden takaiseen hautausmaasuunnitelmaan. Sen mukaan hautausmaan parkkipaikalle ajetaan kylän puoleisen yksisuuntaisen liittymän kautta.
Kirkkoneuvosto korostaa, että muun muassa hautajaisten yhteydessä liikennettä on paljon ja parkkipaikka usein täynnä. ”Kaksi liittymää kappelille ja hautausmaalle on sujuvoittanut liikennettä.”
Suunnitelman mukaan poistuvan kappelin liittymän kohdalle rakennettaisiin jalankulkijoiden turvallisuutta parantava suojatiesaareke ja autoliikenne ohjattaisiin kokonaan eteläisemmän liittymän kautta.
Onkkaalantien perusparantamiseen liittyvä asemakaavamuutos on nähtävillä kesäkuun puoliväliin saakka. Suunnitelmat valmistuvat tänä vuonna ja remontti tehdään ensi vuonna. Sen jälkeen tien hoitovastuu siirtyy valtiolta kunnalle.

2022-05-31 13:01:48.0