Kirkkovaltuusto päätti seurakuntavaalien äänestysalueista ja nimesi vaalilautakunnan

Seurakuntien ylin päättävä elin kirkkovaltuusto vuosiksi 2023–2026 valitaan marraskuussa. Seurakuntavaalit käydään sunnuntaina 20. marraskuuta. Ennakkoon voi äänestää 8.–12.11.

Pälkäneellä seurakunta jaetaan edellisvaalien tapaan kahdeksi äänestysalueeksi. Jako noudattaa vanhaa kunta- ja seurakuntarajaa.
Edellisvaaleissa emäseurakunnan ja kappelin välinen raja ohjasi vahvasti äänestyskäyttäytymistä. Luopioisten alueella kappeliseurakunnan ehdokkaat saivat 94,5 prosenttia äänistä. Pälkäneellä äänestettiin 93,7-prosenttisesti emäseurakunnan ehdokkaita.
Neljä vuotta sitten äänestysprosentti oli 27,7. Kappeliseurakunnan äänistä yli kolme neljäsosaa annettiin ennakkoon. Emäseurakunnassa ennakkoäänien osuus oli reilut 58 prosenttia annetuista äänistä.

Kirkkovaltuusto päätti kesäkuun kokouksessaan syksyn seurakuntavaalien äänestysalueista ja nimesi vaalilautakuntaan Janne Veston, Suvi Rantasen, Kristel Muru-Tanilan, Sari Janhusen ja Panu Raivion. Lautakunnan puheenjohtajana toimii kirkkoherra Jari Kemppainen.
Varajäseniksi nimettiin Katja Huuhtanen, Vesa Tuominen, Senni Nissilä, Heikki Hemilä, Eija Hepokari ja Tessa Manni.
Vaalilautakunta jakautuu kahdeksi jaostoksi, jotka vastaavat äänestyksen käytännön toteuttamisesta äänestysalueellaan. Pälkäneen jaostoa johtaa Jari Kemppainen ja Luopioisten jaostoa Janne Vesto. Sihteereinä toimivat Kristel Muru-Tanila Pälkäneellä ja Sari Janhunen Luopioisissa.

2022-06-10 23:01:37.0