Keskustelu ja sielunhoito

Luottamukselliset keskustelut ja sielunhoito ovat keskeinen osa seurakunnallista elämää. Keskustelukumppani tai sielunhoitaja voi olla pappi, muu seurakunnan työntekijä tai joku toinen seurakuntalainen.

Sielunhoidollisissa keskusteluissa käsitellään juuri niitä asioita, joita sielunhoitoon hakeutuva haluaa käsitellä: kysymykset tai ongelmat voivat olla miltä elämänalueelta tahansa. Keskusteluissa tärkeää on luottamuksellisuus. Kirkkolaki sitoo papin ja muut työntekijät ehdottomaan vaitioloon.

Keskustelu on väylä puhua joko toiselle ihmiselle, lähimmäiselle tai Jumalalle, jolloin sitä voidaan kutsua myös ripiksi. Ripissä voi saada anteeksiannon ja päästä syyllisyydestä.

Sururyhmät

Pälkäneen seurakunnassa järjestetään suljettu ja luottamuksellinen sururyhmä sekä Pälkäneellä että Luopioisissa vuosittain Pyhäinpäivän jälkeen. Ryhmä kokoontuu 5-6 kertaa. Ryhmään tulee kirjallinen kutsu omaisensa menettäneelle.

Lisätietoja diakoniatyöntekijöiltä ja Janne Vestolta.

Kuoleman koskettaminen paljastaa elämän rajallisuuden. Omien läheisten lisäksi tukea antaa myös seurakunta.

Kuoleman jälkeen on toivoa

Tue lapsen surua olemalla läsnä. Salli lapsen surra ja ole avoin.

Lapsi ja kuolema

Suru on luonnollinen tapa kohdata menetys. Samalla myös oman elämän rajallisuus tulee vastaan. Hautajaiset on omaisille tärkeä hetki suremiseen ja keskinäiseen lohdutukseen.

Omaisen tunteet ja surutyö

Älä jää yksin vaikeiden tunteiden kanssa, vaan hae itsellesi ja läheisillesi keskusteluapua. Keskusteluapua ammatti-ihmisten kanssa saat oman kuntasi kriisipalveluiden kautta. Myös seurakunnan työntekijät ovat valmiita kuuntelemaan ja keskustelemaan kanssasi.

Itsemurhan tehneen läheiset kohtaavat vaikeita kysymyksiä

Lapsen kuoleman suuressa surussa ei tarvitse selvitä yksin. Läheisten lisäksi sekä kotikunta että kirkko auttavat.

Lapsen kuoleman surussa ei tarvitse selvitä yksin

Suomen sairaaloissa työskentelee yli sata sairaalapappia. Potilaat ja heidän läheisensä sekä sairaalan työntekijät voivat keskustella luottamuksellisesi sairaalapapin kanssa.

Kirkon työntekijät sairaiden rinnalla